tirsdag 19. november 2013

Spinatsuppe





Eksamenslesing betyr lite tid på kjøkkenet - og dermed prioriteres raske middager. Spinatsuppe hadde vi endel hjemme da jeg var liten, men jeg hadde aldri laget det på egenhånd før, så da var det på tide. Veldig raskt, enkelt, sunt og godt. Ekstra bra blir det med et godt brød ved siden av.



Jeg er vant med kokte egg i spinatsuppe, så det hadde vi denne gangen, neste gang skal jeg prøve med litt sprøstekt spekeskinke eller bacon og krutonger - ser for meg at det kan være godt :)

Noen mener kanskje fargen ser litt lite innbydende ut, men jeg liker den! (Og når vi kalte den for "monstersuppe" var det ei som syns det var ekstra stas å spise ;) )

Til 4 porsjoner trenger du:

- 1 pakke frossen spinat – tines i en sikt/dørslag.
- 4 fedd hvitløk
- ½ løk
- 2 store poteter, finraspet.
- 3 dl matfløte eller créme frâiche
- 1 liter grønnsaksbuljong

Løk og hvitløk hakkes og freses i olje. Klem ut vannet av spinaten og ha den oppi. 
Ha oppi en liter grønnsaksbuljong, og de raspede potetene.
Småkok i ca. 30 min til potetene har jevnet suppa. Ha i fløte/cremé frâiche, og smak til med salt og pepper.
Jeg kjørte suppa med en stavmikser for å få den glatt, men det er smak og behag hva slags konsistens du ønsker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)