søndag 10. november 2013

Vegetarlasagne


Jeg har lenge tenkt at jeg skal prøve å lage vegetarlasagne, men så har det bare blitt med tanken. Helt til jeg kom over Jamie Oliver's oppskrift på det, da måtte jeg jo bare prøve ;)
Det var veldig mange spennende smaker i denne lasagnen, og med alle de gode grønnsakene oppi var dette en høydare.
Personlig synes jeg det ble en anelse mye fennikelsmak, så neste gang skal jeg kutte litt ned på det, og heller ha i mer av min favorittgrønnsak - aubergine!





Oppskriften er som følger - til 4 porsjoner:

- 1 aubergine (men som sagt; ha gjerne mer!)
- 2 squash
- 1 fennikel (er du ikke veldig glad i fennikel, ta litt mindre)
- 2 rødløk
- 1 rød paprika
- 1 fersk chili (justeres etter hvor sterkt du vil ha det)
- 2 kvaster fersk rosmarin
- 1 ss tørket oregano
- 4 hvitløksfedd
- 2 nellikspiker
- 2 laurbærblad
- 1/2 ss fennikkelfrø
- 1 boks (400 g) gode hermetiske tomater
- 1 muskatnøtt
- 25 g revet parmesan (+ evnt. annen ost hvis du vil ha det også - jeg brukte litt Jarlsberg i tillegg)
- 200 g tørkede lasagneplater
- 7 dl melk
- 25 g usaltet smør
- 35 g hvetemel
- Olivenolje
- Salt (gjerne havsalt)
- Pepper

1. Sett ovnen på 200 grader, med to stekebrett inni (til å ha grønnsaker på)

2. Rens og skjær aubergine og squash i biter på ca 3 cm. Ha de i et dørslag i strø salt over. Rist rundt slik at saltet fordeler seg godt. La dørslaget stå i vasken eller over en bolle.

3. Kutt fennikelen i tynne båter (ca 1/2 cm), og løken i litt større båter. Legg til side en av løkbåtene til senere.

4. Kutt paprikaen i biter, og finhakk chilien. Plukk av og hakk bladene av rosmarinen.

5. Skyll så auberginen og squashen godt under rennende vann og tørk av med et tørkepapir. Hell så alle grønnsakene oppi en stor bolle, ha i tørket oregano, salt, pepper og 2 ss olivenolje.

6. Grovhakk hvitløken, legg tilside ca 1/4 av det, og ha resten oppi bollen med grønnsakene. Bland alt godt, og fordel grønnsakene utover de to forvarmede stekebrettene. Stekes i ovnen i 25-30 min (eller til grønnsakene er gyldne og gjennomstekte). Reduser varmen til 190 grader. Viktig at du ikke har et altfor tjukt lag med grønnsaker her.
Når grønnsakene er ferdig stekt, la de stå og kjøle seg ned.

7. Ha en dæsj med olivenolje i en kjele, og sett den på sterk varme. Ha oppi resten av hviløken og fennikelfrøene og la surre i 1-2 min til det er gyldent. Ha i tomatene og fyll opp boksen med vann og hell oppi. Krydre med salt og pepper og la det koke over medium varme uten lokk til det er blitt tykkere (20-30 min)

8. Ha melk, resten av løken, nellikspiker, laurbærblader samt litt salt og pepper i en kjele. Kok opp på medium varme, og ta den av varmen med en gang den koker.

9. Sil av melken slik at du får ut krydderne og løken. Smelt smøret i en kjele, rør inn melet og spe på med den varme melken. La så sausen småkoke på lav varme noen minutter.







10. Bland alle grønnsakene sammen, og fordel 1/3 av dem i en ildfast form. Ha så over 1/3 av tomatsausen, og 1/4 av den hvite sausen. Krydre med litt salt og pepper, og riv over muskat.

11. Knekk pastaplatene opp i ca 3 cm store biter og plasser oppå.

12. Gjenta dette til du har hatt oppi alt. Avslutt med et lag med hvit saus, og et par ss med tomatsaus som du drar litt inn i den hvite sausen. Krydre med litt salt og pepper, og riv over muskat her også. Ha over ost og stek i ovnen i 30-40 min, til den bobler og er gylden.

Serveres med salat, godt brød og god drikke :)


- Kjersti



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)