tirsdag 17. desember 2013

Budapestkake




De siste dagene har vært fylt med kaker i store mengder pga. bursdagsfeiringer. Til begge selskapene vi har hatt har jeg laget denne kjempeenkle og VELDIG gode kaka. Fyllet kan varieres etter hva man ønsker, jeg brukte kiwi og druer - men her kan man bruke alt man vil av frukt og bær.



Bunn:
- 5 eggehviter
- 3 dl sukker
- 1 pose vaniljesauspulver (uten koking)
- Mandelflak/hakkede mandler

Fyll:
- 1 boks kremfløte
- Frukt/bær etter ønske

Pisk stiv marengs av eggehviter og sukker. Dette gjør jeg ved å først piske eggehvitene, og deretter ha i litt og litt sukker. (Pass på å ha helt ren bolle - er det fett i bollen blir ikke marengsen stiv)
Rør inn vaniljesauspulveret, og fordel blandingen utover en bakepapirkledd langpanne. Strø på
mandler. Stekes på 170 grader i 20 min.



Bunnen vendes så på et bakepapir (slik at den ligger mellom to bakepapir), deretter lar du den ligge sånn til den er blitt helt kald.

Pisk kremfløten, og smør utover bunnen. Fordel deretter frukten utover og rull så kaken fra langsiden. Jeg bruker bakepapiret til å "støtte opp" med når jeg ruller den.

Det som er veldig fint med denne er at det går fint an å lage bunnen dagen i forveien, slik at det bare er å fylle den før du serverer den - og det går fort! :)


Jeg kom på at jeg skulle ta et bilde av hvordan kaka så ut inni etter at selskapet var over, så det ble det aller siste stykket - som var blitt litt klemt ;)


1 kommentar:

  1. Takk. Jeg har lett etter oppskrift til denne kaka etter at jeg smakte den i sommer - og den var med akkurat det fyllet du brukte. Nydelig kake. Fint forklart 👍👍👍

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :)