søndag 22. desember 2013

Pulled pork




Dette har jeg gått og siklet på lenge - og mange ganger tenkt "det må vi lage i helga!". Men så går det litt i glemmeboka, eller så er det noe som skjer slik at vi ikke har tid til å være hjemme den tiden det tar å tilberede dette. Men idag hadde jeg tid! Og i tillegg fikk min kjære en stor jerngryte i julegave fra jobben (ble åpnet litt for tidlig...) som måtte prøves! Ligner veldig på Le Creuset-grytene, og kan brukes både på plata og i ovnen - genialt! Så jeg var oppe kl 07 i dag morges for å begynne på søndagsmiddagen ;)



Pulled pork er langtidsstekt svinekjøtt som er revet fra hverandre. Opprinnelig er det "skulderen" på forbeina på svinet som brukes til denne retten, men det har jeg aldri sett i butikkene her hjemme. Så etter litt research fant jeg ut av at svinenakke passer veldig godt å bruke. Det var heller ikke så lett å få tak i i matbutikkene her i området, men heldigvis finnes det en slakter her som fikk ordnet det for meg.

Jeg fant utrolig mange oppskrifter på denne retten, noen med "rub" - krydderblanding som gnis inn, og noen med marinade. Jeg valgte til slutt å bruke marinaden som elinlarsen.net bruker i sin oppskrift (med noen bittesmå endringer).

Jeg brukte Bent Stiansen sin oppskrift på Coleslaw, da denne er fantastisk god.
Hamburgerbrødene bakte vi også selv, men etter å ha testet en ny og bedre oppskrift i etterkant, legger jeg ikke ut den jeg brukte til denne retten her. Oppskrift på gode hamburgerbrød kan du finne her.

Oppskriftene er nok til 4-6 personer, avhengig av hvor storspiste man er:

- 1,4 kg svinenakke, uten  bein men med fettet.

Marinade:
- 6 ss god ketchup
- 2 ss brunt sukker
- 2 ss dijonsennep
- 2 ss worchestersaus
- 2 ss paprikapulver
- 1/2 ts chilipulver
- 4 fedd hvitløk, knust og finhakket.
- 3 ss hvitvinseddik
- 1 1/2 ts salt
- Pepper

Rør sammen ingrediensene og hell over kjøttet i en pose og gni godt inn. La ligge minst fire timer. Jeg marinerte min i 8 timer.

Forvarm ovnen til 110 grader. Legg kjøttet med marinaden i en ildfast form/gryte, og hell på 3-4 dl eplemost/juice. Sett et steketermometer i den tykkeste delen, legg på lokk på gryta (evnt. dekk med aluminiumsfolie hvis du ikke har lokk til), og sett inn i ovnen. Så lar du det stå til kjernetemperatur på 86 grader er nådd - eller lenger hvis du vil det. Jeg oppnådde kjernetemperatur etter bare 5 timer, så jeg valgte å la den stå lenger å godgjøre seg, totalt 8 1/2 timer. Skrudde da ned temperaturen fra 110 - 80 grader de siste tre timene.



Når kjøttet er ferdig lar du det hvile, mens du koker opp kraften og marinaden som har vært i formen. La koke til det er redusert til ca halvparten. Riv opp kjøttet med to gafler, og hell så kraften over kjøttet.




Coleslaw:
- 300 g hodekål, finsnittet
- 1 gulrot, grovrevet
- 1 grønt eple, revet
- 0,5 dl majones
- 0,5 dl créme frâiche
- 2 ss hakket sylteagurk
- 1 ss sitronsaft
- 1 ss HP-saus
- 1 ss sukker
- salt og pepper

Rør sammen majones, créme frâiche, sylteagurk, sitronsaft, HP-saus, sukker, salt og pepper. Bland sammen med kålen, gulrota og eplet.




Server kjøttet på hamburgerbrød med coleslaw og bbq-saus. Vi hadde også ovnsstekte mandelpoteter ved siden av, men det var strengt talt ikke nødvendig - vi hadde blitt mer enn mette nok uten også!

Denne bbq-sausen anbefales forresten! Den Sticky Fingers sausen man fant i noen få butikker her tidligere (som er den originale fra Sticky Fingers restauranter i USA), er nok hakket bedre synes jeg, men denne er også veldig god.









Nå går jeg med et håp om å få prøvd å tilberedt pulled pork på grillen til sommeren - slik det egentlig skal gjøres. For dette var virkelig knallgodt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)