søndag 5. januar 2014

Pappaburger m/hjemmelagede hamburgerbrød og selleristaver




Burgeren i Pappamat-boka måtte også testes denne helga. Alle de følgende oppskriftene er derfor hentet derfra. :)


Hamburgerbrød (ca 20 stk):

- 900 g hvetemel, gjerne en blanding av spelt og vanlig hvete
- 50 g sukker
- 3 ss honning eller lys sirup
- 1/2 l melk
- 40 g gjær
- 125 g smør, romtemperert
- 20 g havsalt
- 1 egg og 1 eggeplomme til pensling
- 1 klype salt
- sesamfrø

Ha 750 g av melet i en bolle sammen med sukker. Løs gjæren opp i fingervarm melk, rør inn honningen og hell alt så over melet. Elt i kjøkkenmaskin i 10 min, dekk med plast og la heve til dobbel størrelse - ca. 30 min.
Ha så i resten av melet, og elt i 5 min til. Deretter har du i smøret og øker hastigheten på maskinen. Når smøret er blandet i, ha i salt og elt til en seig og elastisk deig.


Del deigen i biter på ca 80 g. Rull dem til boller, og la dem hvile i 10 min.
Legg bollene på bakepapir med god plass rundt seg (6 stk på hvert), strø på litt mel og legg et nytt bakepapir oppå. Bruk en stekeplate e.l. som du legger oppå og trykker brødene flate med. (ca 1 1/2 cm høye). Pensle med pisket egg med en klype salt i. La heve i 30 min. Pensle en gang til og ha sesamfrø på.
Stekes på 250 grader midt i ovnen, i ca. 10 min - til de er gyldne. Avkjøles på rist.



Tips: Skal du ikke bruke alle på en gang, putt deigen i fryseren! Etter første heving, bak de ut og pakk de inn i plastfolie før du legger dem i fryseren.
Når de skal brukes tar du de ut og lar de tine i kjøleskapet. La de så ligge på benken en time eller to før du steker de. Fungerer ypperlig!



Hamburger (6-8 burgere):
- 800 g høyrygg okse
- 200 g lammekjøtt
- 1 egg
- fish sauce eller worchestersaus
- salt og pepper
- evnt. 1/2 raspet løk

Kvern kjøttet i en kjøttkvern, eller hakk det så fint du kan med en skarp kniv. Bland alle ingrediensene sammen, men ikke jobb for mye med deigen, den skal være litt løs.
Rull til baller på ca 150 g og trykk dem flate, 1,5-2 cm. Tips: lag en forsenkning med tommelen midt på burgeren - da blir den jevnere stekt.

Stek på grillpanne eller grill i ca 5 min på hver side.

I mangel på grillpanne, og med grillen godt pakket vekk stekte vi de i stekepanne. Vi fikk heller ikke tak i lammekjøtt i butikkene i området her (utrolig nok...), så vi brukte bare høyrygg.





Selleristaver (til 4 personer):
- ca 1,5 kg sellerirot
- 3 ss smør, smeltet
- 3 ss olivenolje
- 4 ss honning
- fersk timian
- 4 ss semulegryn.

Skjær selleriroten i staver som er 1 cm i både tykkelse og bredde. Kok i lettsaltet vann i ca 10 min til de er nesten møre. La dem dampe av seg i dørslag i noen minutter før du strør semulegryn over og rister forsiktig på dem. Fordel dem jevnt utover i en smurt langpanne - ett lag, med litt luft mellom stavene. Bland smeltet smør, olje, timian og honning og hell over.
Bak i ovnen på 200 grader i ca. 40 min, til de er gyldne og litt sprø på utsiden.



Server hamburgeren med ønsket topping, f.eks. cheddar, bacon, tomater, rødløk, salat (den glemte vi ;) ), samt hvitløksdressing og BBQ-saus. Selleristavene er gode å dyppe i ketchup :)




Konklusjon:
Hamburgerbrødene ble veldig luftige og gode! Neste gang skal jeg prøve med litt mindre sukker, da de ble bittelitt for søte etter min smak. (Men litt usikker på om dette kan ha utslag på hvor luftige de blir?)
Tidligere har vi kvernet entrecôte og brukt i burgere, dette synes jeg blir bedre enn med høyrygg (men også endel dyrere..). Men det kan hende resultatet hadde blitt litt bedre hvis vi hadde hatt lammekjøtt oppi slik som i originaloppskriften. De var gode på smak, men det var noe med konsistensen - uten at jeg klarer helt å sette fingeren på det - som kunne ha vært litt annerledes.
Selleristavene var et veldig godt alternativ til pommesfrites.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)