fredag 2. mai 2014

Focaccia



Har hatt denne oppskriften i et annet suppeinnlegg tidligere, men legger den ut som et eget innlegg for at det skal bli lettere å finne den :) (I tillegg til at jeg omsider har fått tatt mine egne bilder av den!)
Her har jeg gjort det enkelt og toppet den med havsalt og provencekrydder. Det er også veldig godt med f.eks. oliven på. 

- 7-8 dl hvetemel
- 25 g fersk gjær eller litt over 2 ts tørrgjær
- 1 ts salt
- 3 dl vann
- 3 ss god olivenolje

Bland det tørre sammen, og ha i lunkent vann og olivenolje (bruker du fersk gjær rører du ut gjæren i vannet). Elt deigen til den er smidig og slipper bollen. Hev under plast i ca 30 min. Ha så deigen i en smurt form/langpanne, ca 20 x 30 cm. Ha litt mel på hånda og trykk deigen ut til en jevnt tykk leiv. Trykk ned små groper, og drypp over godt med olivenolje og ha på ønsket topping. Strø over havsalt til slutt. Etterhev i ca 15 min til på et lunt sted. Stekes nederst i ovnen på 250 grader i ca. 15 min. Avkjøles på rist.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)