fredag 2. mai 2014

Suppe av gulrot og søtpotet




Jeg smakte gulrotsuppe for første gang hos min herlige venninne Kamilla for ikke så lenge siden, og det var bare så utrolig godt! Så da måtte jeg selvfølgelig prøve å lage det jeg og. Oppskriften har jeg mikset meg frem til selv, men den inneholder mye av det som var oppi den suppa jeg fikk servert :)



Til 4 porsjoner trenger du:

- 1 søtpotet
- 4 gulrøtter
- 1 liten løk
- 2 fedd hvitløk
- ca 2 cm fersk ingefær
- Fersk chili etter smak (jeg brukte litt over 1 cm av en chilipepper, bare for å få smaken - uten å gjøre den sterk)
- Saften fra 1/2 appelsin
- 12 dl buljong (eller kraft hvis du har det) - jeg brukte halvparten grønnsaksbuljong, og halvparten hønsebuljong.
- 2-3 ss Crème Fraîche
- 1/2 ss fersk basilikum, finhakket (evnt. tørket)
- Salt og pepper

Finhakk løk, hvitløk og chili, riv ingefæren, og la alt surre i litt olje. Kutt søtpoteten og gulrøttene i terninger og ha oppi. La det surre litt til, før du har oppi buljongen/kraften. La så alt koke til grønnsakene er møre, ca 20 min. Bruk en stavmikser og kjør suppa helt glatt. Ha oppi appelsinsaften, basilikum og rør inn Crème Fraîche. Smak til med salt og pepper.

Server med godt brød ved siden av, f.eks. focaccia :)





2 kommentarer:

  1. Elsker gulerotsuppe, aldri forsøkt med søtpotet før så denne må prøves! -Helene

    SvarSlett
  2. Ja, den anbefales virkelig! :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :)